Gemeente Amsterdam

Commissie Omgevingskwaliteit De Schoonheid van Amsterdam

Welstandsgegevens voor dit adres


 
Zaaknummer: Z2020-C011198
Aanvraagnummer: 5256709
Advies aan: Stadsdeel Centrum
 
CRK welstand - Z2020-C011198-001 - Aanvraag vergunning Overige
Behandeld: 30-09-2020 door Commissie 1A

Akkoord onder voorwaarden
Behandeld in de vergadering van 30 september 2020

De renovatie/restauratie van de brug is inmiddels in volle gang. Aanvankelijk wilde men 2/3 deel van het oostelijke brugdek vervangen. Tijdens de uitvoering is men tot het inzicht gekomen dat ook het westelijke deel, dat aanvankelijk gehandhaafd zou worden, ook aan vervanging toe is. Als het gehele brugdek wordt vervangen worden ook de pijlers vervangen. In eerdere plannen is al eens overwogen om het gehele brugdek en de pijlers te vervangen, en dat voorstel is ook aan de commissie voorgelegd op 29 mei 2019 (OLO 4272021).
Het beeld van de brug blijft conform bestaand. Als nadere voorwaarde geldt dat:
- het detail van de rand van de brug dient nader uitgewerkt te worden en goedgekeurd door M&A;
- de proefvlakken van het reinigen van de diverse onderdelen van de brug moeten worden opgezet en goedgekeurd door M&A;
- de herstelmethodiek en de materiaalkeuze van het natuursteen moet met M&A worden afgestemd en goedgekeurd;
- de toe te passen bakstenen en voegen dienen in overleg met M&A te worden uitgezocht en goedgekeurd;
- M&A blijft als adviseur bij de werkzaamheden betrokken.

CRK monumenten - Z2020-C011198-002 - Aanvraag vergunning Rijksmonument
Behandeld: 30-09-2020 door Commissie 1A

Akkoord onder voorwaarden
Behandeld in de vergadering van 30 september 2020

Aanleiding
De renovatie/restauratie van de brug is inmiddels in volle gang. Aanvankelijk wilde men 2/3 deel van het oostelijke brugdek vervangen. Tijdens de uitvoering is men tot het inzicht gekomen dat ook het westelijke deel, dat aanvankelijk gehandhaafd zou worden, ook aan vervanging toe is. Als het gehele brugdek wordt vervangen worden ook de pijlers vervangen. In eerdere plannen is al eens overwogen om het gehele brugdek en de pijlers te vervangen, en dat voorstel is ook aan de commissie voorgelegd op 29 mei 2019 (OLO 4272021).
De centrale vraag is of met het voorliggende plan de monumentale waarden van de brug voldoende worden gerespecteerd.

Kader
Beleidskader toetsing ingrepen en/of herstel van Monumenten 2016
Monument: Rijksmonument

Conclusie
Evenals het eerdere plan uit 2019, heeft het onderhavige voorstel acceptabele gevolgen voor de monumentale waarden. Als nadere voorwaarde geldt dat:
- het detail van de rand van de brug dient nader uitgewerkt te worden en goedgekeurd worden door M&A;
- de proefvlakken van het reinigen van de diverse onderdelen van de brug moeten worden opgezet en goedgekeurd door M&A;
- de herstelmethodiek en de materiaalkeuze van het natuursteen moet met M&A worden afgestemd en goedgekeurd;
- de toe te passen bakstenen en voegen dienen in overleg met M&A uitgezocht te worden en door hen te worden goedgekeurd;
- M&A als adviseur bij de werkzaamheden betrokken blijft.

Onderbouwing
De brug in drie perioden tot stand gekomen. Het oudste deel stamt uit 1738, oorspronkelijk was de brug een boogbrug, hiervan zijn alleen de onderbouw en fundering aanwezig. In 1881 is de brug aangepast en beide zijden verbreedt. De laatste verbreding was in 1923, de grootste aanpassing was toen een verbreding richting het westen. Brug 30 is van hoge architectonische waarde vanwege de vormgeving en detaillering van de pijlers, landhoofden met vleugelwanden en balustrades (pylonen inbegrepen) op geornamenteerde kantplaten. De hoofddraagconstructie is van positieve waarde, behoudens het brugdek (bestrating inbegrepen).
Het is evident dat de levensduur van een deel van de fundering aan het einde van haar levensduur is. De palen onder de pijlers en landhoofden van het oudste del van de brug hebben onvoldoende draagkracht voor een restlevensduur van 30 jaar. Het huidige gebruik stelt nog andere eisen aan de draagkracht van de fundering dan in de achttiende en het begin van de twintigste eeuw. Het is positief dat de landhoofden in hun hoedanigheid behouden kunnen blijven. Technisch is het onmogelijk om de funderingen van de pijlers adequaat op te vangen. Het geheel vervangen van deze pijlers is daarom noodzakelijk. De leuningen, natuursteen elementen en het metselwerk worden gerestaureerd. Hierdoor blijft het aanzicht van de brug conform bestaand.

Adres

Criteria zoeken

Adviezen zoeken