Gemeente Amsterdam

Commissie Omgevingskwaliteit De Schoonheid van Amsterdam

Welstandsgegevens voor dit adres


Singelgracht e.o.

 
Zaaknummer: Z2020-W004110
Aanvraagnummer: 4885813
Advies aan: Stadsdeel West
 
CRK monumenten - Z2020-W004110-003 - Aanvraag vergunning Overige
Behandeld: 16-09-2020 door Commissie 2A

Akkoord
Vanuit cultuurhistorisch oogpunt geeft Monumenten en Archeologie aan dat de effecten van de bovengrondse gebouwde voorzieningen op het stadsbeeld beperkt zijn.
Voor het geprojecteerde gebouw bij het Van Oldenbarneveltplein geldt dat het door de positionering op de loswal goed en zorgvuldig wordt ingepast. De loswal was immers ooit een overslagpunt voor de scheepsvracht en krijgt hiermee een nieuwe functie. Hierdoor is er sprake van een beperkte impact op de ruimte. Bovendien heeft deze plek in het vigerend bestemmingsplan geen cultuurhistorische dubbelbestemming. Het gebied aan de overzijde heeft wel een dubbelbestemming cultuurhistorie, maar ook hierbij is de impact op de ruimte door het volume beperkt. De overige trappen zouden een aantasting kunnen vormen voor het open water in de Singelgracht. Aangezien deze echter worden geïntegreerd met de steiger, valt deze er als een onderdeel van te zien en blijft ook daarbij ruimtelijke impact op het stadsbeeld enigszins beperkt. Daarbij wordt ook de inrit naar de garage voldoende zorgvuldig ingepast.
De commissie neemt dat advies over.

CRK welstand - Z2020-W004110-004 - Aanvraag vergunning Nieuwbouw
Behandeld: 16-09-2020 door Commissie 2A

Akkoord onder voorwaarden
De opzet voor de toegangsvoorzieningen voor de Singelgrachtgarage is in lijn met het eerder gepresenteerde referentieontwerp. De detaillering is robuuster gemaakt. Dat geeft meer zekerheid voor beeldbehoud op de langere termijn. Wel worden aanvullende voorzieningen aangebracht in en aan de gevel van de toegangshuisjes: een kaartlezer, droge blusleiding en een sleutelkluis. Op korte afstand van de entrees wordt een paal geplaatst. Deze paal, die als toegevoegde signing-voorziening in de planvorming is opgenomen, maakt geen integraal deel uit van het ontwerp en staat ook niet op voldoende afstand van de entrees. Daardoor ontstaat een onwenselijke verrommeling van het beeld. Als nadere voorwaarde wordt daarom gesteld dat de voorzieningen in de gevel nader worden uitgewerkt en dat de paal ofwel in het ontwerp wordt opgenomen ofwel op grotere afstand van de toegangen worden gezet.
Ten aanzien van de toegangsdeur van de entreehuisjes is nu onduidelijk hoe dik de stalen plaat wordt. Als deze te dun wordt, dan is dat een kwetsbare oplossing. Door mechanische belasting kan deze eenvoudig vervormen en op termijn een verloederd beeld opleveren.
Daarnaast wordt verzocht de detaillering van het rooster ten behoeve van ventilatie te verbeteren. Nu is er een mogelijkheid dat vuil zich permanent ophoopt aan de bovenzijde van de betonnen wand onder het rooster, dat geeft een armoedig beeld.
De toegangsvoorziening voor auto’s in het Frederik Hendrikplantsoen bestaat uit standaardelementen, die bij ondergrondse parkeergarages gebruikelijk zijn, zoals een portaal met aanduidingen, een informatiebord nabij de toegang en slagbomen zijn de gangbare voorzieningen in de openbare ruimte. De toegangsweg is vormgegeven als een in het werk gestorte betonnen keerwand met daarboven een gebogen glazen doorvalbeveiliging die de kromming van de hellingbaan volgt. De speedgate die als afscheiding wordt aangebracht tussen de parkeergarage en de openbare ruimte is eenduidig vormgegeven. De lijnvoering en opzet van beton en glas voor de toegang vormt een helder uitgangspunt, maar is ook kwetsbaar. De betonnen keerwand kan, ondanks de anti-graffiti behandeling, op termijn een armoedig beeld geven door waterbelasting en vuilaanhechting. Dat geldt ook voor de glazen borstweringen en de geschubde hardglazen afwerking van de entreehuisjes. Dat maakt dat de kwaliteit van het beeld erg afhankelijk wordt van beheer en onderhoud.
Tot slot wordt opgemerkt dat het aanbrengen van eventuele aanvullende voorzieningen in de openbare ruimte wordt onwenselijk geacht.

Aanbeveling
Als suggestie wordt meegegeven om de betonnen keerwand te bekleden met bijvoorbeeld hardsteen, zodat spoorvorming en vervuiling minder invloed krijgen op het beeld.
Te zijner tijd zal nog een aanvullende aanvraag worden ingediend voor nautische voorzieningen rondom trappenhuis C. Op voorhand wordt opgemerkt, in lijn met eerdere advisering, dat hier een inspanning geleverd moet worden om te komen tot een eenduidig beeld. De eerder gepresenteerde optelling van verschillend gematerialiseerde en vormgegeven elementen leidt niet tot een hoogwaardig ingerichte openbare ruimte.

CRK welstand - Z2020-W004110-001 - Aanvraag vergunning Nieuwbouw
Behandeld: 22-07-2020 door Commissie 2B

Niet akkoord
Aanleiding
De aanvraag gaat over het realiseren van een parkeergarage onder het water van de Singelgracht, tussen de Marnixkade en de Nassaukade. Het plan is eerder in een conceptaanvraag behandeld. De aanvraag concentreert zich uitsluitend op de parkeerbak, de ventilatievoorziening en de entrees bestaande uit vijf voetgangersentrees en de gecombineerde in- en uitrit voor autoverkeer.
De aanvaarbeveiliging, het opnieuw opbouwen van de loswallen en de steigers zullen in een aparte aanvraag aan de orde komen.
De centrale vraag is of de bovengrondse voorzieningen (ventilatievoorziening en entrees) van voldoende architectonische kwaliteit zijn en passen in de omgeving.

Kader
Welstandsnota: De Schoonheid van Amsterdam 2016
Ruimtelijk systeem: Centrum (UNESCO) / 19de-eeuwse Ring
Welstandsniveau: beschermd / bijzonder

Conclusie
De locatie en de uitstraling van de entrees zijn zorgvuldig ingepast in de omgeving. De uitwerking is nog niet robuust genoeg- en nog niet bestand tegen intensief gebruik van de openbare ruimte. Bovendien is er een beheerprobleem. Daarnaast zijn op een aantal onderdelen ontwerpkeuzes gemaakt die onvoldoende passen in de 19de-eeuwse omgeving en de context van de Singelgracht.

Onderbouwing
De kwetsbaarheid zit met name in de detaillering van het glas van de entreehuisjes (A +B) en de plinten van geschubde stalen platen van de entreehuisjes en de open entree op de Nassaukade (D). Ook is de afwatering van de entreehuisjes een punt van zorg, evenals vervuiling van de open entrees (C +D) door weersomstandigheden en inwaaiend vuil. De commissie vraagt zich af of het beheerplan hierop is ingesteld.
De commissie heeft waardering voor het samenstellen van een materialenpalet. Er wordt inzicht gegeven in de gebruikte materialen en de wijze waarop de materialen worden toegepast in het plan. De toegangssteigers naar de open entrees in het water (C+Cs), bestaande uit metalen roosters met RVS leuningen, wijken echter erg af in het totaalbeeld. De hightechuitstraling past niet in de context van de Singelgracht en de detaillering van de hekwerken is niet logisch. De commissie vraagt ook aandacht voor het rood van het interieur van de voetgangersentrees. Dit zit weliswaar ondergronds, maar door het aanlichten zal een ongewenste rode gloed vanaf maaiveldniveau waarneembaar zijn. Tot slot leidt de keuze voor glazen balustrades bij de hellingbaan van de in- en uitrit tot kwetsbaarheid. Vervuiling is zeer goed zichtbaar en de vraag is ook hier of het beheerplan is ingesteld of regelmatige schoonmaak.

Terzijde merkt de commissie op nog steeds zorgen te hebben voor de sociale veiligheid van de open voetgangersentrees. De afsluiting van de entrees is niet in het plan opgenomen.

Adres

Singelgracht e.o.

Criteria zoeken

Adviezen zoeken