LET OP
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/
Jan Evertsenstraat 24 |
|
Zaaknummer: | WABO-2019-006740 |
Aanvraagnummer: | OLO 4530147 |
Advies aan: | Stadsdeel West |
advies CWM monument - WABO-2019-006740-001 - Aanvraag vergunning - Gemeentelijk monument | |
Behandeld: 21-08-2019 door CWM Commissie II A | |
Niet akkoord Aanleiding De gevelreclame voor de winkelfunctie ín een monumentaal bouwblok daterend uit de bouwperiode van de Gordel '20-'40 wordt vernieuwd. De centrale vraag is of de gevelreclame inpasbaar is in de monumentale waarden van het gevelbeeld. Kader Beleidskader toetsing ingrepen en/of herstel van Monumenten 2016 Status: gemeentelijk monument Conclusie Het repeterende karakter van reclame-uitingen tast de monumentale waarden van het gevelbeeld aan. Onderbouwing De bestaande reclames zijn in het verleden, voordat het gebouw werd aangewezen tot monument, met vergunning tot stand gebracht. Aangezien het nu de status heeft van gemeentelijk monument wordt beoordeeld of de uitingen verenigbaar zijn met de monumentale waarden van het gevelbeeld. De voorgevel vertegenwoordigt hoge monumentale waarden. Reclame is denkbaar, mits die terughoudend is en zorgvuldig wordt ingepast. Bij monumenten vergt dat maatwerk. Op de verticale gevelvlakken van de verbijzonderde gemetselde borstweringen zijn reclames aanwezig en worden vernieuwd. Dat geldt ook voor de reclames op de luifel. De uitingen op de gemetselde borstwering hebben een verstorende werking op het gevelbeeld. Deze worden op geen enkele manier inpasbaar geacht, aangezien deze de architectonische zeggingskracht van het sculpturaal vormgegeven gevelbeeld, waarin verbijzonderingen zijn opgenomen, ondermijnen. De reclames op de luifel zijn weliswaar beter ingepast, maar de optelling van uitingen legt een te groot beslag op het beeld. Geadviseerd wordt om de reclame te beperken tot één uiting ter plaatse van de entree eventueel aangevuld met kleine, minder dominante uitingen, die onder de luifel als dwarsgeplaatste signalen kunnen worden opgehangen. Terzijde wordt opgemerkt dat op de gevel ook framebuizen met een reclamedoek zijn aangebracht. Deze elementen zijn zonder vergunning aangebracht en hebben een ernstig detonerende werking op het gevelbeeld. Deze zijn grootschalig, grof van vormgeving en hebben een laagwaardige uitstraling. Het stadsdeel wordt geadviseerd om hiertegen handhavend op te treden. |
advies CWM welstand - WABO-2019-006740-002 - Aanvraag vergunning - Reclame | |
Behandeld: 21-08-2019 door CWM Commissie II A | |
Niet akkoord Aanleiding De gevelreclame voor de winkelfunctie ín een sculpturaal bouwblok daterend uit de bouwperiode van de Gordel '20-'40 wordt vernieuwd. De centrale vraag is of de gevelreclame voldoende zorgvuldig is ingepast in het gevelbeeld. Kader Welstandsnota: De Schoonheid van Amsterdam 2016 Ruimtelijk systeem: Gordel '20-'40, Oost en West (4A) Gebied: Mercatorplein e.o. (0403) Waardering: Orde 1 (gemeentelijk monument) Welstandsniveau: Bijzonder Conclusie De uitingen zijn onvoldoende zorgvuldig ingepast en het repeterende karakter van de reclame-uitingen legt een te groot beslag op het gevelbeeld. Onderbouwing De bestaande reclames zijn in het verleden, voordat het gebouw werd aangewezen tot monument, met vergunning tot stand gebracht. Het pand is gewaardeerd met orde 1 (status van gemeentelijk monument) en daarvoor geldt als uitgangspunt een restauratieve aanpak. De inpassing van reclame moet bij dergelijke panden als maatwerk worden beschouwd. Op de verticale gevelvlakken van de gemetselde borstweringen zijn reclames aanwezig en worden vernieuwd. Dat geldt ook voor de reclames op de luifel. De uitingen op de gemetselde borstwering hebben een verstorende werking op het gevelbeeld. Deze worden niet inpasbaar geacht, aangezien deze de architectonische zeggingskracht van het sculpturaal vormgegeven gevelbeeld ondermijnen, met name ter plaatse van de verbijzonderingen in het metselwerk. De reclames op de luifel zijn weliswaar beter ingepast, maar de optelling van uitingen legt een te groot beslag op het beeld. Geadviseerd wordt om de reclame te beperken tot één uiting ter plaatse van de entree, eventueel aangevuld met kleine, minder dominante uitingen, die onder de luifel als dwarsgeplaatste signalen kunnen worden opgehangen. Terzijde wordt opgemerkt dat op de gevel ook framebuizen met een reclamedoek zijn aangebracht. Deze elementen zijn zonder vergunning aangebracht en hebben een ernstig detonerende werking op het gevelbeeld. Ze zijn groot, grof van vormgeving en hebben een laagwaardige uitstraling. Het stadsdeel wordt geadviseerd om hiertegen handhavend op te treden. |
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/