LET OP
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/
Jan Evertsenstraat 89-1 |
|
Zaaknummer: | WABO-2017-000840 |
Aanvraagnummer: | OLO 2768235 |
Advies aan: | Stadsdeel West |
advies CWM welstand - WABO-2017-000840-004 - Aanvraag vergunning - Reclame | |
Behandeld: 28-06-2017 door CWM Commissie II A | |
Niet akkoord Aanleiding Op de luifel van het hoekpand in deze monumentale gevelwand van de gordel '20-'40 wordt een reclame aangebracht. De centrale vraag is of de reclame zich voegt in het beeld van de plint van deze bebouwing. Kader Welstandsnota: De Schoonheid van Amsterdam 2016 Ruimtelijk systeem: Gordel '20-'40, Oost en West (4A) Gebied: Mercatorplein e.o. (0403) Waardering: Orde 1 (gemeentelijk monument) Welstandsniveau: Bijzonder Conclusie De reclame vormt een te overheersend element in het beeld van deze monumentale winkelplint. Onderbouwing De reclame met een doorsneden van 1,2 meter vormt een te fors element en domineert in het beeld van deze monumentale gevelwand. Ter plaatse van de hoekbebouwing plooit de luifel zich terug en vormt in stedenbouwkundig opzicht de opmaat naar de dwarsstraat. Het is daarmee een markant architectonisch element in de begeleiding van de stedelijke gevelwand. Voor reclames op de luifel in de Jan Evertsenstraat is een trendsetter goedgekeurd die zeer terughoudend van afmetingen is. Voor de hoekpanden is nog geen trendsetter ontwikkeld. Een ondergeschikt element behoort hier tot de mogelijkheden, mits dit zorgvuldig wordt ingepast in het gevelbeeld zonder afbreuk te doen aan de sculpturaliteit van deze hoekbebouwing. |
advies CWM monument - WABO-2017-000840-005 - Aanvraag vergunning - Gemeentelijk monument | |
Behandeld: 28-06-2017 door CWM Commissie II A | |
Niet akkoord Aanleiding Op de luifel van het hoekpand in deze monumentale gevelwand van de gordel '20-'40 wordt een reclame aangebracht. De centrale vraag is of de reclame zich voegt in het beeld van de plint van deze bebouwing. Kader Beleidskader toetsing ingrepen en/of herstel van Monumenten 2016 Monument: gemeentelijk monument Conclusie De reclame vormt een te overheersend element in het beeld van deze monumentale winkelplint. Onderbouwing De reclame met een doorsneden van 1,2 meter vormt een te fors element en domineert in het beeld van deze monumentale gevelwand. Ter plaatse van de hoekbebouwing plooit de luifel zich terug en vormt in stedebouwkundig opzicht de opmaat naar de dwarsstraat. Het is daarmee een markant architectonisch element in de begeleiding van de stedelijke gevelwand. Voor reclames op de luifel in de Jan Evertsenstraat is een trendsetter goedgekeurd die zeer terughoudend van afmetingen is. Voor de hoekpanden is nog geen trendsetter ontwikkeld. Een ondergeschikt element behoort hier tot de mogelijkheden, mits dit zorgvuldig wordt ingepast in het gevelbeeld zonder afbreuk te doen aan de sculpturaliteit van deze hoekbebouwing. |
Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat bij de kenmerken de status wel/geen monument niet correct wordt weergegeven.
Wilt u zeker weten of een pand een monument is, check dan https://www.amsterdam.nl/kunst-cultuur/monumenten/